Napisane przez: pirath | 20 października 2011

offtopowisko, czyli słówko o miniaturyzacji…


Siedzę sobie ostatnio u znajomych i oglądamy na ich telewizorku zdjęcia z wakacyjnego pobytu na Korfu… tłumu pań w rozmiarze XXL opasanych sznurkami od bikini  w romiarówce XS na plażach nie było, bo Niemcy się w tym roku na Greków obrazili… jest całkiem sympatycznie i po zakończeniu projekcji, kolega puścił mi fragment jakiegoś nowego serialu z gatunku fantasy… Konkretnie chodzi o „Game Of Thrones„… coś w klimacie Władcy Pierścieni (obsada dziwnie znajoma), choć klimatycznie bliżej serialowi do „Thorgala„…

Serial pobrany oczywiście w formacie HD, więc na nowoczesnym kilkudziesięciu calowym odbiorniku wysokiej klasy, obraz prezentował się porywająco… oczywiście zagadnięty o to czy chcę ten serial – bez chwili zastanowienia ochoczo przytaknąłem… i tu pojawił się pierwszy zgrzyt… jeden odcinek sagi (pierwszy sezon) to półtora gigabajta (GB)…
Ups… mój leszczowaty „penny„, z którym z racji jego pancernej, metalowej obudowy nigdy się nie rozstaję (robi za breloczek przy kluczach) ma zaledwie 8 GB pojemności… hmmm mało… no w sumie można było puścić to przez FTP, ale szybciej byłoby nadać pocztą nagrane płyty DVD w liście poleconym (pozdrawiam mojego listonosza :twisted:), niż serial znalazłby się na mojej macierzy…

I wtedy kolega uśmiechnął się złowieszczo i wyciągnął z kieszeni TO

Bartuś – zapytałem – co Ty mi sterownik do myszki bezprzewodowej dajesz? No i wtedy Bartek pokręcił przecząco głową i mówi, że to tylko czytnik karty micro SD HC… i zdecydowanym ruchem wysunął paznokciami z obudowy niewielki „odprysk” czarnej farby i położył mi go na dłoni…
– What’s Da? (zawieśniaczył pirath)
– To karta SD HC 16 GB… daje radę z transferami, na dużych plikach…
(w tym momencie musielibyście widzieć moją minę…)
czułem się jak południowoamerykańscy Indianie z dorzecza górnej Amazonki, którym Sir David Attenborough pokazał zapaloną jednym ruchem palca zapalniczkę Zippo… no może z pominięciem chwili obwołania go bogiem, albo osadzeniu na plemiennym tronie w charakterze kacyka…

Autentycznie poczułem się jak mieszkaniec właśnie elektryfikowanej w późnych latach pięćdziesiątych wsi na Kielecczyźnie… Po prostu oniemiałem… to małe gówienko to pamięć o pojemności 16 GB? przecież to jest takie maciupkie!
Po chwili dotarło do mnie, że ten ogromny czytnik, w którym to maleństwo było osadzone – jest tak duży tylko dlatego, że gniazdo USB jest tak wielkie… 8)
Zapewne kolejnym krokiem ewolucji będzie przyłącze mini USB, albo wbudowana bateria od zegarka i miniaturowy moduł WiFi do komunikacji ze światem…

Wystarczyło tylko na chwilę odwrócić głowę od śledzenia witryn z nowinkami technologicznymi, by mentalnie cofnąć się do średniowiecza… Przecież grubość tej karty to zaledwie 1mm (JEDEN MILIMETR), z czego większość to plastikowa obudowa, a ponad połowa powierzchni to wyprowadzenie złączy… zastanawia mnie, jak dalece posunie się miniaturyzacja pamięci flash

Osiągnięty transfer w kopiowaniu to średnio 20 MB/s, więc wielokrotnie szybciej niż obsługuje domowe WiFi i więcej niż wyciąga typowa Ethernet’owasetka„… to z jednej strony cieszy, a z drugiej przeraża… głównie na myśl o niezliczonych petabajtach danych (w większości śmieci) jakie magazynujemy i mimowolnie generujemy w sieci i na dyskach domowych komputerów…
(podczas ostatniego gruntownego skanowania dysków, program antywirusowy naliczył mi ponad dwa miliony plików…)
Właśnie przypomniał mi się mój pierwszy dysk twardy… jakiś Seagate o zawrotnej pojemności 40 MB (czterdzieści Megabajtów)… i pomyśleć, że na przestrzeni niewiele większej niż „waży” dzisiejsza instalka GG –  mieściłem w pełni funkcjonalny system operacyjny, toolsy, gify, midy i tabun gierek… a teraz, by zaktualizować playlistę na iPodzie, potrzebuję ważące 0,7 GB monstrum z iTunes… gdzie zmierzasz świecie?

Skomentuj

Kategorie

